Den absolut billigste, enormt oplysende oplevelse tilgængelig fra din konsol
PSN, Sonys online-konsolspillemarked, gav tirsdag d. 13 marts adgang til køb af spillet Journey, et spil der i forvejen havde opnået et vist hype, på grund af tilsyneladende nyskabende spildesign og med den visuelle stilart på allerhøjeste prioritet, gennem visse trailere på Yoube. Disse forventninger viste sig at blive udfyldt, i enhver mulig mening af ordet, da gamere verden over fik adgang til den banebrydende oplevelse og spillere begyndte at poppe op som enorme fans af den udsøgte grafik og den vidunderligt simplistiske tematik, på diverse online forummer.
Spillet starter ud som så mange andre af dens samtid med en kort indledning samt vejledning til styringsmekanikken, dog bider den halvopmærksomme spiller allerede her mærke i en tilkendegørende mangel på nogen former for ord, skrevne eller talte, de er simpelthen ikke til stede. Denne følelse af en afhægtethed, og i starten ensomhed, vil fortsætte gennem hele spillet, dog vil føromtalte ensomhed ophæve sig fra en lidt skræmmende og en tand forvirrende fornemmelse, der jo kommer af at skide det traditionelle ned af nakken, og blive til en episk fornemmelse af opfyldenhed og ekstraordinær velvære efterhånden som du kommer videre i den stumme historie, kun forfulgt at en visuel side der kan gøre dig ståkåndet til tider og et utroligt inspirerende soundtrack der med det samme giver den lydmæssigt fikserede gamer en eminent fornemmelse af store øjeblikke fremad. Det er dog kun indtil du bliver holdt ved selskab af en ligeså stum følgesvend, klædt på samme måde som dig, og jeg kan med oplyst tone skrive at hvis det ikke var for alle de ovennævnte kvalitet, ville jeg kunne beskrive co-op siden af Journey som et enestående eksemplar på hvordan et menneske kan danne et stærkt spirituelt bånd med er fremmed komplet uden brug af ord, i forhold til mange andre online funktioner, hvor du med det samme ser din følgesvends navn over hans digitale karakter (uden at det føles som en egentlig følgesvend). Dog harmonerer den absolut brilliante, nytænkende og totalt anonyme co-op funktion så utroligt perfekt at den egentlig ikke står ud i forhold til alt det andet lækre gamer-guf Journey har at byde på, at det simpelthen falder i et med det, som om ingen anden form for online interaktion havde virket proper i et sådant miljø.
Journey er et de spil som folk der allerede har spillet det, og fået det fulde udbytte af kun ca. 100 kr. de koster, vil postulere at skulle være allemandseje. Det er de ganske korrekt i at gøre. Få værdsættere af videospils potentiale til at transitionere til kunst vil benægte dette spil en plads aller øverst på ranglisten over spil som har givet os noget i sandhed ekstraordinært og spektakulært. Den billige pris er simpelthen bare en bonus, og den blegner for Journeys allerede mangfoldige fans i kontrast til det egentlige indholds værdi, igen er det en ganske rigtig mening at have. Journey besidder i den grad alle argumenter og facetter man skal bruge for at godtgøre en enormt rosende anmeldelse som fx denne.
Jeg er ikke normalt en flittig benytter af nogen form for stjerne-rang system når det kommer til min ydmyge mening, desuden ville et ”5/5” være en fornærmelse for et spil så specielt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar