Uddannelsesinstitutioner. De store, æstetisk frastødende bygninger placeret i alle store, samt en masse halv-og-mindre-store byer. Skoler, gymnasier, og alle andre afgreninger af uddannelsessystemet. Lad os tage en snak om dem. Hvad er deres funktion? Deres funktion er, får vi både fortalt, og oplever vi, er at uddanne os. At give os basal viden om… ja nordisk litteratur under vikingetiden og ligningsregning. Uden tvivl en ekstremt nødvendig del af den information du skal bruge for at fungere propert i dette højt-fungerende og civiliserede samfund. Så, der bliver brugt flere timer i disse steder, flere end jeg har lyst til at tænke tilbage på, af vores ungdom. En masse friske, nye sind tager afsted til disse konformitetens højborge, og lærer det ovenævnte, samt gigabyte af andet akkurat lige så irrelevant data. Vi stopfodrer med en imponerende iver helt åbne hjerner med hvor mange æbler gårdejer Hansen har tilbage efter Timmy og Tom har stjålet tre af dem, eller hvordan Søren og Mette burde reagere på at blive mobbet fra den fede dreng i klassen. Alle disse ting bliver undervist med den overbevisning at det enkelte barn, eller nye menneske er uvidende, forsvarsløst og dumt. Hvilket de i stor omfang også er, men frem for alt, proper vi denne ubrugelige viden ind i tankegangen på menneskeracens afkom, med forudsætningen at barnet aldrig ville lære det på egen hånd. Hvilket den bestemt heller ikke ville. Barnet ville være fuldstændig uvidende om hvad Søren og Mette ville gøre i forskellige ”virkelighedstro” scenarier. Ved du hvorfor? Fordi det er totalt, og helt igennem irrelevant for et barns udviklende intellekt. Komplet ligegyldigt. Og dog forbliver det vores trygheds opfindelse at ty til, ligeså snart der opstår problemer i vores afkoms barndom. Uddannelse. Det er løsningen på alt. Disse kaffe-drikkende, på fredage, spandauer-ædende, halv-intellektuelle, halvt-pædagog-uddannede ”lærere” kan fikse dit barns trang til at skrige i dit lokale supermarked efter et nyt legetøj, eller din lille datters trang til at underminere alle brille-beklædte i hendes omgivelser fordi det får hende til at føde sig overlegen, uden tvivl som et resultat af det arrogante svin af en faderfigur som hendes mor valgte som mandlig patriark til hende i de essentielle år af hendes liv. Disse ting er ikke op til institutionerne. De er ikke op til de inkompetente seminarium-uddannede, messias-kompleks-inficerede undervisere på din lokale folkeskole. Det er din skyld. Det er alt sammen din skyld.
tirsdag den 10. januar 2012
Ensretning via socialt samvær
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar